Na stres, na zdrowie, na szczęście – masaż!

Na stres, na zdrowie, na szczęście – masaż! Na stres, na zdrowie, na szczęście – masaż!

O masażu myślimy zazwyczaj, gdy nagle zaboli, strzyknie, wyskoczą dyski, paciorki, krążki (nazwy są różne i zależą od przyzwyczajeń językowych), a chodzenie lub codzienna aktywność zamiast przyjemności okazują się nie lada wyzwaniem. To uznana forma rehabilitacji po wszelkiego rodzaju zdarzeniach losowych: upadkach, złamaniach, sposób powrotu do pełnej sprawności po zdjętym gipsie, a także metoda przeciwdziałania odleżynom.

Jest to przecież doskonała forma stymulowania i wzmocnienia mięśni, choć zazwyczaj mamy na myśli niemal wyłącznie kończyny oraz mięśnie szkieletowe.
Tymczasem ta starodawna i naturalna metoda polegająca na głaskaniu, oklepywaniu czy uciskaniu może być stosowana niemal we wszystkich schorzeniach (jako terapia podstawowa albo uzupełniająca). To również doskonała profilaktyka, sposób rozluźniania napiętych mięśni oraz pozbywania się stresu. Współczesna medycyna proponuje różne rodzaje masażu dostosowane do potrzeb i aktywności zawodowej klienta oraz stanu jego zdrowia, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie, by zadbać o zdrowie i sprawić sobie przyjemność. To przecież doskonały sposób przygotowania zarówno ciała, jak i psychiki do codziennych wyzwań. A tych przecież jest coraz więcej.
Masaż jest wprawdzie naturalną metodą leczniczą, ale jej skuteczność została już dawno potwierdzona naukowo. Dotyk pomaga w wielu sytuacjach, a jego dobroczynne skutki znane są od dawna. Wydaje się jednak, że wciąż nie są one dość rozpropagowane. To nie magia. Ręce naprawdę mogą leczyć, ale muszą to być ręce doświadczonego i kompetentnego terapeuty-masażysty.

Lekarstwo niemal na wszystko

Dlaczego masaż jest tak ważny? W zależności od sposobu przeprowadzenia oddziałuje on na powierzchniowe lub głębokie partie naszego ciała. Najkrócej można by więc powiedzieć, że nie tylko stymuluje on miejsca bezpośrednio naciskane, czyli wzmacnia mięśnie i tkanki zewnętrzne, ale pośrednio wpływa na stan całego organizmu, wszystkie układy i narządy. Nie tylko przyspiesza leczenie, ale także zwiększa odporność na choroby. I jeszcze poprawia nastrój, a to także jeden z czynników określających stan naszego organizmu.
Co uzyskujemy dzięki zabiegom? Przede wszystkim rozgrzane mięśnie pracują szybciej, lepiej i wydajniej. Jest to zatem doskonałe uzupełnienie codziennej aktywności fizycznej albo sposób nadrobienia zaległości czy zaniedbań przeciwko swojemu ciału. Pod tym względem organizm jest bezwzględny i pamiętliwy, warto więc zrobić wszystko, by był zadowolony, a będziemy mogli wtedy liczyć na jego wzajemną życzliwość.
W czasie masażu terapeuta w sposób fachowy rozgrzewa nasze ciało, co skutkuje rozszerzeniem naczyń krwionośnych, nawet tych najdrobniejszych, włoskowatych, które czasami mogą nie funkcjonować tak, jak należy, a o wzmożonym krążeniu krwi świadczy chwilowe zaczerwienienie stymulowanego odcinka. Z kolei większe tempo przepływu czerwonych krwinek wpływa na dotlenienie i odżywienie organizmu, a także efektywne i szybkie wydalenie produktów przemiany materii. To przyjemny i skuteczny sposób, by pozbyć się wszelkich toksyn i nie dopuścić do ich nagromadzenia w organizmie. Zabiegi wpływają też na gospodarkę hormonalną.
Masaż poprawia także ogólny stan skóry. Zapewnia jej lepsze dotlenienie, ukrwienie, przyspiesza oczyszczanie gruczołów łojowych, zapewnia jej zdrową barwę, poprawia sprężystość i napięcie. Z tego powodu polecany jest jako doskonały środek przeciw objawom starzenia. Ale poza zaletami estetycznymi, bo skóra na pewno będzie wyglądać lepiej, zabieg uczyni ją bardziej odporną na bakteryjne i mechaniczne czynniki szkodliwe. Z tego powodu masaże proponowane są również w zakładach kosmetycznych, choć tu bardzo często koncentrujemy się jedynie na twarzy i szyi. A nasza skóra chce być zadbana w całości. Nie można jej bowiem dzielić na miejsca bardziej i mniej ważne. Każdy jej odcinek zasługuje na troskliwą pielęgnację.
Pod skórą znajdują się mięśnie, o tym już pisałam, ścięgna, kości i stawy. Masaż poprawia elastyczność i wytrzymałość stawów, wpływa na przyrost tkanki łącznej i jej uelastycznienie, czyli na poprawę kondycji naszych ścięgien, zapobiega procesom zwyrodnieniowym i wszelkiego rodzaju przykurczom, a także pomaga w ich leczeniu. Masaż rozbija także tkankę tłuszczową, co w konsekwencji przyspiesza jej spalanie i przyczynia się do obniżenia wagi i uzyskania atrakcyjnej figury. Takie zabiegi zapewniają więc sprawność fizyczną, piękny wygląd i wymodelowaną sylwetkę. Czy można chcieć czegoś więcej?
Można. Masaż wpływa też na naszą psychikę, redukuje napięcia wywołane stresem i tempem życia, obniża nadpobudliwość i agresję w kontaktach międzyludzkich, działa przeciwdepresyjnie, pomaga radzić sobie z chandrą i złym nastrojem. Leczy także różnego rodzaju nerwice. Poza tym pośrednio wpływa na pracę wszystkich układów i narządów wewnętrznych.

Dla kogo masaże?

Wszechstronne działanie masażu znane od wieków sprawiło, że jest on zalecany dla osób w każdym wieku poza sytuacjami wyjątkowymi (przeciwwskazania znają masażyści, dlatego zawsze warto porozmawiać z terapeutą o stanie zdrowia). Zabiegi są polecane szczególnie w chorobach mięśni i stawów, przykurczach, zniekształceniach, chorobach ortopedycznych i jako rehabilitacja po zabiegach chirurgicznych. To również doskonały sposób likwidacji blizn oraz skuteczna terapia bólów różnego pochodzenia, m.in. bólów głowy, także migren, bólów pleców (pojawiających się w różnych odcinkach), karku, łydek itd. Bardzo często ból jest bowiem jednym z pierwszych sygnałów, że w organizmie dzieje się coś niedobrego. W ten sposób ciało komunikuje nam, że potrzebuje regeneracji i nieco większej albo uważniejszej pielęgnacji. I warto wsłuchać się w ten głos.
Współcześnie masażyści dostosowują zabiegi do wieku oraz codziennej aktywności. Pomijając cele kosmetyczne, masaże są szczególnie polecane m.in. dzieciom z wadami postawy (jako uzupełnienie gimnastyki korekcyjnej), z problemami z tkanką mięśniową, to przecież jeden ze skutecznych sposobów jej stymulowania i pielęgnacji, pracownikom biurowym oraz korporacyjnym, spędzającym długie godziny przed komputerem (dla tych grup istnieją już specjalne masaże biurowe, wykonywane w środowisku pracy jako doskonała przerwa regeneracyjna; na ten temat warto porozmawiać z pracodawcą), kierowcom zawodowym, osobom pracującym przy taśmie, a także wszystkim pracującym w dość jednorodnej pozycji, która nadwyręża określone partie mięśni oraz układ kostny. Długie utrzymywanie ciała w nienaturalnej pozycji powoduje przeciążenia, co w konsekwencji może prowadzić do zwyrodnień. Warto oczywiście zadbać o swoje miejsce pracy, wyposażyć się w odpowiednie poduszki czy maty masujące, zwrócić uwagę na dobre siedzisko i odpowiednie ustawienie komputera. Zasady ergonomiczne są nie do zlekceważenia, ale powinny one być uzupełnione regularnym masażem. Warto zadbać o siebie dokładniej i systematyczniej. W zależności od rodzaju wykonywanej pracy masażyści polecają nawet godzinny zabieg tygodniowo, a w okresie rehabilitacji znacznie częściej.
Osobną grupę stanowią sportowcy wyczynowi oraz osoby niezwykle aktywne fizycznie. Dla nich istnieje osobny rodzaj masażu, dostosowany do uprawianej dyscypliny, stanu zdrowia i kalendarza startowego. To przecież jeden ze sposobów uniknięcia kontuzji, na którą sportowcy są narażeni każdego dnia.

Referencje masażu

Masaż znany był już w starożytności niemal we wszystkich kulturach (w Indiach, Chinach, Grecji), często jako element obrzędów, pewnie dlatego że kapłani bardzo często pełnili funkcje lekarzy. Z tego też powodu niemal każda kultura wypracowała nieco inne techniki i sposoby wykonywania masażu. Potem szybko stał się środkiem medycyny ludową.
Gdy odkryto, że głaskanie bolących miejsc przynosi ulgę, zaczęto pracować nad natężeniem ucisku oraz częstotliwością uderzeń czy ugniatania. Po wiekach średnich, gdy masaż stał się niemal wyłącznie domeną ludową, rozkwit nowożytnej sztuki masażu rozpoczął się w XVI-wiecznych Włoszech, a stopniowo zabiegi upowszechniały się w kolejnych krajach. Kiedyś w ten sposób leczono cukrzycę, otyłość czy dnę moczanową, z chwilą prężnego rozwoju medycyny, farmacji oraz innych metod leczniczych w wielu przypadkach masaż stał się formą uzupełniającą, ale jego znaczenie nadal jest ogromne.
W kulturze globalizacji możemy dziś korzystać z dobroczynnego działania zabiegów wywodzących się często z najbardziej egzotycznych zakątków świata. To doskonała alternatywa dla wielu leków i suplementów diety. Wprawdzie łatwiej sięgnąć po tabletkę przeciwbólową, ale musimy pamiętać, że często ogranicza się ona do zwalczenia objawów. Tymczasem w wielu sytuacjach nasze mięśnie i kręgosłup odczuwają brak odpowiedniej stymulacji, a organizm potrzebuje nieco komfortu, możliwości przyjemnego odprężenia i zapomnienia o wszechogarniających nas tempie życia i stresie.

Pożądane cechy masażysty

Jeśli już zdecydujemy się na masaż, należy bardzo rozważnie wybrać terapeutę. Warto zwracać uwagę nie tylko na jego wyszkolenie i referencje, ale także na usposobienie oraz np. łatwość nawiązywania relacji interpersonalnych. Powinna to być osoba cierpliwa, spokojna, wyrozumiała, budząca Twoje zaufanie. Masażysta musi przecież wiedzieć o Tobie wiele, by rozważnie zalecić odpowiednią częstotliwość oraz technikę. Można przecież wykonywać masaż całego organizmu albo poszczególnych jego części, wspomagając dotyk rozmaitymi przyrządami, olejkami oraz dobierając odpowiednią muzykę, by masaż stał się również przyjemnością. Z tego powodu masażysta powinien być osobą nie tylko szanującą klienta, ale także wychodzącą naprzeciw jego oczekiwaniom i proponującą to, co najlepsze.
Terapeuta może Cię również nauczyć prostych technik i ruchów, byś mógł stosować je w momentach szczególnego przemęczenia albo stresu. Stanie się więc także Twoim nauczycielem wsłuchiwania się w głosy ciała. W ten sposób do codziennej pielęgnacji ciała, masażu dziąseł (wykonywanych opuszką palca lub za pomocą szczoteczki do zębów), masażu mięśni mimicznych czy gałek ocznych będziesz jeszcze w odpowiedni sposób uciskał i stymulował wybrane mięśnie. To oczywiście nie zastąpi profesjonalnego zabiegu, ale wzmocni jego działanie i poprawi kondycję Twojego ciała.

Masaże w Backfist

Masaż jest jednym z obszarów naszego działania. Oferujemy masaż relaksacyjny, leczniczy, profilaktyczny oraz sportowy. Pracujemy m.in. techniką masażu hawajskiego Lomi Lomi Nui, której uczyliśmy się w Stanach Zjednoczonych u rodowitej Hawajki.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą szczegółową ofertą.

Powrót na górę

OFERTA

PLANY TRENINGOWE

Image

BACKFIST LADIES

TRENING DLA PAŃ
Image

BACKFIST SUPERMAN

TRENING DLA PANÓW
Image

BACKFIST SILVER

TRENING DLA SENIORÓW
Image

NINJA BACKFIST KIDS

TRENING DLA DZIECI
Image

BACKFIST POWER

TRENING DLA SPORTOWCÓW
Image

BACKFIST DLA FIRM

Image

BACKFIST COMBAT

SZKOLENIE SŁUŻB MUNDUROWYCH
Image

TRENING MENTALNY

KATEGORIE

Image

TRENING PERSONALNY

Image

FITNESS

Image

MODELOWANIE SYLWETKI

Image

MASAŻ

Image

DIETA

Image

TRENING SZTUK WALKI

Image

KURS SAMOOBRONY

Image

GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Skontaktuj się z Backfist

Jesteś zainteresowana/zainteresowany tym, o czym piszemy na łamach naszej strony?
Zapraszam do kontaktu.
Tomasz Boral

Adres

ul. Hutników 9 42-200 Częstochowa

Email

backfist@wp.pl

Telefon

Tomasz Boral: +48 602 74 54 95